Pokaż kategorie

Często zadawane pytania dotyczące rowerów elektrycznych

✅ Czy potrzebuję prawa jazdy na e-rower?

✅ Co jeśli zrobię "chipowanie" e-roweru?

✅ Jaka jest żywotność baterii?

✅ Jak mogę przedłużyć żywotność baterii?

✅ Jak często muszę ładować baterię?

✅ Czy można jeździć na e-rowerze z rozładowaną baterią?

✅ Czy akumulatory ładują się podczas jazdy w dół?

✅ Ile energii zużywa się podczas jazdy pod górę?

✅ Jak mogę rozszerzyć zasięg e-roweru?

✅ Czy e-rower może być używany w deszczu?

✅ Jak uchronić e-rower przed kradzieżą?

✅ Jak dbać o e-rower?

✅ Jaki typ e-roweru wybrać?


✅ Czy potrzebuję prawa jazdy na e-rower?

Prawo dokładnie określa, jakie wymagania musi spełniać e-rower, aby mógł zostać uznany za zwykły rower. To przede wszystkim moc silnika do 250 W i jednocześnie warunek, że silnik może wspomagać tylko pedałowanie, do maksymalnej prędkości 25 km/h. Oczywiście są też inne obowiązkowe wyposażenie, takie jak światła, reflektory, hamulce itp. To właśnie spotyka większość sprzedawanych e-rowerów. Wyjątkiem mogą być tylko rowery elektryczne przeznaczone wyłącznie do użytku w terenie, które w żadnych okolicznościach nie są dozwolone na drogach.

 

✅ Co jeśli zrobię "chipowanie" e-roweru?

E-rower jest fabrycznie ustawiony tak, aby ogranicznik prędkości i mocy spełniał warunki do eksploatacji na drogach. Pojawiły się jednak firmy, które oferują tzw. „chipowanie” i odblokowywanie limiterów. Za tę regulację często żądają kilkuset złoty. Biorąc pod uwagę, że większość e-rowerów to tak naprawdę prosta ingerencja w oprogramowanie sterujące, która zwykle zajmuje 3-5 minut, odblokowanie e-rowerów jest źródłem stosunkowo nielegalnych zysków. Odblokowywanie nie jest zalecane! Z punktu widzenia prawa tak zmodyfikowany e-rower staje się zasadniczo pojazdem mechanicznym. Jeżeli na takim rowerze jesteś sprawdzany przez policję na drodze, to jest to takie samo wykroczenie, jak gdybyś prowadził niezarejestrowany pojazd mechaniczny bez zaświadczenia o dokumentacji technicznej, bez obowiązkowego ubezpieczenia, a ponadto bez prawa jazdy. Wtedy grozi kara do kilku tysięcy złoty. Jednocześnie należy wspomnieć, że ingerencja w oprogramowanie e-roweru automatycznie unieważnia gwarancję.

 

✅ Jaka jest żywotność baterii?

Baterie litowe są przystosowane do 600-1200 cykli ładowania. W praktyce jednak zazwyczaj zauważysz niewielki spadek pojemności baterii gdzieś pomiędzy 500-900 cykli ładowania. Jednak nawet jeśli pojemność spadnie po zaledwie 500 cyklach, dla większości użytkowników oznacza to co najmniej 5 lat i więcej użytkowania roweru. Oczywiście nie oznacza to, że baterii o zmniejszonej pojemności nie można już używać. Trzeba tylko liczyć się z tym, że zasięg e-roweru będzie się stopniowo zmniejszał.

 

✅ Jak mogę przedłużyć żywotność baterii?

Rowery elektryczne zasilane są bateriami litowymi. W porównaniu z wcześniejszymi typami akumulatorów mają więcej energii, są lżejsze, ale wymagają specjalnego traktowania. Elektronika dba o proces ładowania i rozładowywania, użytkownik musi jedynie zadbać o to, aby akumulator został naładowany na czas (przynajmniej raz na 2 miesiące). Jeśli bateria pozostanie rozładowana przez długi czas, może ulec całkowitemu zniszczeniu w wyniku samorozładowania. Akumulator litowy nie jest narażony na wysokie temperatury, więc nie zostawiaj niepotrzebnie e-roweru zaparkowanego na słońcu. Natomiast zimą wskazane jest przechowywanie naładowanego akumulatora w miejscach, w których nie zamarza. Zaniedbując odpowiednią pielęgnację, możesz znacznie skrócić żywotność baterii.

 

✅ Jak często muszę ładować baterię?

Baterie litowe nie mają tak zwanego efektu pamięci. Dlatego nie jest konieczne ich pełne ładowanie i rozładowywanie. Na przykład, jeśli podczas jazdy rozładujesz akumulator tylko do 70% jego pojemności i wiesz, że częściowo rozładowany akumulator wystarczy na następną zaplanowaną jazdę, nie musisz go ładować. Ale należy go naładować, gdy tylko całkowicie go rozładuje. Jeśli przez dłuższy czas pozostanie całkowicie rozładowany, istnieje ryzyko jego zniszczenia.

 

✅ Czy można jeździć na e-rowerze z rozładowaną baterią?

Oczywiście z e-roweru można korzystać również przy wyłączonej asyście, czyli także z rozładowanym akumulatorem. Silnik elektryczny zamontowany w tylnej piaście koła nie stawia oporu podczas pedałowania dzięki wolnobiegowi. Silnik elektryczny umieszczony w centralnej piaście pedałów ma minimalny opór. Należy jednak pamiętać, że akumulatory zasilają również światła w niektórych modelach. W takim przypadku nie można korzystać z e-roweru z rozładowanym akumulatorem w warunkach słabej widoczności.

 

✅ Czy akumulatory ładują się podczas jazdy w dół?

Akumulator nie ładuje się podczas jazdy w dół. System rekuperacji jest bardzo nieefektywny w przypadku rowerów. Podczas zjeżdżania ze wzniesienia konieczne jest bezpieczne hamowanie, więc większość energii jest zamieniana przez hamulce na ciepło. Gdyby e-rower był wyposażony w rekuperację, która byłaby również w stanie bezpiecznie hamować z góry, byłby to bardzo złożony system o wysokich wymaganiach dotyczących niezawodności. Mimo to energia zwracana do akumulatora byłaby rzędu procentów. Dlatego praktycznie żaden e-rower na rynku nie jest w niego wyposażony, a jako bardziej niezawodne rozwiązanie, e-rowery są dostarczane z akumulatorami o dużej pojemności.

 

✅ Ile energii zużywa się podczas jazdy pod górę?

Poziom wspomagania dla e-roweru można ustawić zgodnie z aktualnymi potrzebami. Oczywiście im wyższy poziom wspomagania ustawisz, tym więcej energii pobierasz z akumulatora. Zużycie zależy również od ukształtowania terenu, wagi rowerzysty i wielu innych czynników. W pagórkowatym terenie zużyjesz znacznie więcej energii niż na równinie, co skraca zasięg. Ale jadąc pod górę na rowerze elektrycznym, możesz z łatwością pokonać wytrenowanego sportowca.

 

✅ Jak mogę rozszerzyć zasięg e-roweru?

Zasięg można rozszerzyć przede wszystkim dzięki starannej konserwacji. Na przykład niedopompowane opony mają większe opory toczenia i mogą mieć dość znaczący wpływ na zasięg. Smarowane koła zębate, piasty kół, odpowiednio wyregulowane hamulce to oczywistość. Możesz rozszerzyć zasięg, ustawiając odpowiedni poziom wspomagania. Na przykład wyższy poziom należy ustawić tylko podczas jazdy pod górę.

 

✅ Czy e-rower może być używany w deszczu

Deszcz dla e-roweru nie ma znaczenia. Z drugiej strony stwierdzenie, że każdy rower dobrze toleruje wodę, prawdopodobnie nie byłoby prawdą. Oczywiście elementy stalowe mogą zacząć korodować i choć konstrukcja e-roweru jest taka, że ​​cała elektronika jest wodoszczelna, to e-rower nie jest całkowicie wodoodporne. Zdecydowanie unikaj zalewania akumulatora lub silnika elektrycznego, na przykład przechodząc przez głębokie strumienie.

 

✅ Jak uchronić e-rower przed kradzieżą?

Oczywiście idealnie byłoby nigdy nie zostawiać roweru bez opieki, co niestety nie zawsze będzie możliwe. W takim przypadku najlepiej przymocować rower za ramę do jakiegoś mocno zakotwiczonego przedmiotu (np. poręczy). Jeśli nie ma innego rozwiązania, zabezpiecz e-rower przynajmniej blokadą uniemożliwiającą obrót przedniego lub tylnego koła. Choć złodziej nie może po prostu wskoczyć i zsiąść z tak zabezpieczonego roweru, to bez problemu może go zabrać lub załadować do samochodu. Możesz również ubezpieczyć rower elektryczny od uszkodzenia i kradzieży.

 

✅ Jak dbać o e-rower?

Rower elektryczny wymaga praktycznie takiej samej konserwacji jak rower klasyczny. Jest to głównie regularne smarowanie części ruchomych, konserwacja i regulacja hamulców, przerzutek. Ponadto jest to prawidłowe ładowanie i przechowywanie baterii. Jednak podczas mycia e-rowerów należy unikać myjek ciśnieniowych. Silny strumień wody może przeniknąć do przewodów. Myj e-rower tylko wężem. Nie moczyć baterii, wystarczy przetrzeć ją wilgotną ściereczką.

 

✅ Jaki typ e-roweru wybrać?

Rower elektryczny górski lub terenowy nadaje się do jazdy w trudnym terenie. Te rowery są odpowiednie dla użytkowników, którzy szukają przede wszystkim sportu. Z łatwością możesz jeździć nimi na drodze, w mieście i na ścieżkach rowerowych. Są idealne na wycieczki przyrodnicze, gdzie nie zaskoczy Cię jazda po nieutwardzonych szlakach. Mają trwałą konstrukcję, wysokiej jakości hamulce i zazwyczaj mają amortyzowany widelec.

Przełajowy lub trekkingowy e-rower przeznaczony jest dla użytkowników, którzy poszukują uniwersalnego roweru turystycznego. Choć jest przeznaczony przede wszystkim do jazdy po drogach i ścieżkach rowerowych, dobrze radzi sobie w lżejszym terenie.

Miejski e-rower to uniwersalny rower, który można wykorzystać na zakupy w mieście lub na wsi, a także nadaje się na krótsze wycieczki po drogach i ścieżkach rowerowych.

Składany e-rower ma tę główną zaletę, że bez problemu zmieścisz go w bagażniku samochodu na wycieczkę, nie będzie Ci przeszkadzał nawet w mieszkaniu czy biurze. Jest często używany w drodze do pracy, dzięki czemu bez problemu ominiesz korki w mieście.

Fatbike, inaczej snowbike, to e-rowery z wyjątkowo szerokimi oponami. Przeznaczone są do jazdy w niestabilnym terenie. Dzięki temu można je wykorzystać do jazdy po śniegu, piasku, glinie oraz po wymagających górskich szlakach.

 

Zobacz dostępne e-rowery HECHT